2016. szeptember 23., péntek

Tanulás, avagy játék a játékban - Napirend

Napirend

Álmodtál már álmodban? Én folyton ezt teszem ébren is. Mikor megbizonyosodom a teremtett világ csodájáról, egy különleges "véletlen"-ről, akkor azt gondolom, ilyen csak egy álomban lehetséges. Aztán ráébredek, hogy ez a valóság. A valóság így működik. És akkor történik egy még hihetetlenebb csoda... és egy újabb ráébredés.

Az általunk érzékelt valóság mindig relatív, attól függően, hogy a megismerésnek mely szintjén állunk. Ahogyan mi változunk, úgy változik a valóságkép is. Ez a kiindulási pont a tanulás/tanítás esetében is.

Az első valóságréteg, amiben mozgunk, gondolkodunk, tapasztalunk, az a jelenlét. Az itt és most. Az összpontosítás. Nem kell megijedni, ez még nem koncentráció, nem kell rögtön a figyelmünket egyetlen pontra fókuszálni. Nem, azonban a minket körülvevő tér és idő minden lehetséges pontját felkutatjuk, átéljük. Épp ezért minden a tanítási nap a szabadban kezdődik, ahol nem csak az 5 érzékszervünket használjuk, hanem gyakoroljuk a "tisztán látás", "tisztán hallás", "beleérzés" művészetét. 

A tanítási nap felépítését tehát ebben a valóságrétegben kezdjük (lehetőleg szabadtéren), két, játékos lépésben: 

1. Befogadás
Minden nap a csoport összehangolásával kezdődik. Ezt először egyéni,  majd csoportos játékkal érjük el. Ennek keretein belül játékosan megtörténik minden egyes tag aktuális állapotának felmérése és összhangba hozása a nap kínálta lehetőséggel. Ennek módja többek közt egy körjáték, ahol miden tag a pillanatnyi többletével addig erősíti egy-egy egyén aktuális hiányait, míg azok átváltoznak ellenkező előjelűvé. 



2. Felkészülés
Ebben a részben már csoport szinten működve megfigyeljük a nap kínálta lehetőségeket (feladat: asztrológiai ismeretek, időjárási megfigyelések, hagyományok értelmezése) és felkészítjük magunkat a napi feladatok megoldására. (Feladat: a jelenlét megtapasztalása.)




3. Küldetés

Ettől a ponttól kezdve azonban átlépünk egy másik valóságsíkra, ami egy fantáziavilág. A meséknek és kalandoknak a terepe ez, ahol nem csak a terek változnak, hanem a szereplők is. Ez a világ ugyanis általunk épül fel:


Minden gyermeknek van egy szigete a Világóceánon. Ez a sziget pont olyan méretű, alakú, fekvésű, amilyet ők szeretnének. Olyan erdők, tavak folyók, legelők, kertek, várak és városok, falvak és házak, állatok, növények, tündérek, fantázialények vannak rajta, amilyet csak szeretnének (ennek a szigetnek a megalkotása jórészt felkészítő időszak feladata lesz).



Minden gyerek legalább 3 szereplőben él a szigeten. Minden szereplőt Ő talál ki a többiek segítségével. Azonban mindhárom karakternek több tulajdonsága van és mindnek teljesen másnak kell lennie. Pl. (Egyik lovag erős, bátor, vakmerő, de pontatlan, figyelmetlen és kapkodós. Másik királylány gyönyörű, igéző, nagyon okos, ravasz, de lusta, rendetlen és kicsit irigy... és így tovább.)

A hely és a szereplők képezik tehát ennek a világnak az alapját, ahol a küldetéseket közösen végrehajtjuk. Ezeken a küldetéseken a gyerekek a szereplőik valós karaktereiként vesznek részt, azaz azokkal a tulajdonságokkal együtt kell megoldaniuk a feladatokat, amikkel a karaktereik rendelkeznek. Természetesen ezek a tulajdonságok változnak, hiszen a feladatok megoldásának pont a fejlődés a célja, de közben a gyerekek több aspektusból is megélik a jellemek változását. 

A küldetések napi feladatokból állnak össze, amik négy heti tematikába rendeződve adják a nagy kalandjátékunk egy fejezetét. Egy év 12 fejezetből áll.

A játékban a "haladást", tehát a küldetés teljesülését egy pontszerző rendszer biztosítja. Csak csoportpontok léteznek, ám ezek megszerzéséért egyénileg és csoportosan is lehet dolgozni. A napi küldetések teljesítéséért 1-1 pont jár, ami megfelel "egy napi járásnak"... melyet egy térképen vezetünk (csakúgy mint egy társasjáték esetében). A játéknak 1 hónapos időkeretei vannak, ám ez idő alatt több napi járóföldet (vagy hajóutat) kell megtennünk. Ha hamarabb teljesítjük a küldetést, akkor a fennmaradó időt kirándulásokkal tölthetjük.


Ezen a linken az elsős gyermekek "Mérleg havának" 2 heti tematikájába nyerhettek betekintést. 




Természetesen a linken elérhető program csupán egy lehetőséghalmaz, amelyet lassabb tempó esetén bármikor több részre lehet osztani,  illetve az otthon elvégzett küldetések szintén pontszerzésre adnak módot. 


4. Eltávolodás

A kalandjáték után, melynek időkerete teljesen változó lehet, visszatérünk a valós térbe, lehetőleg ismét a szabad ég alá és újra a jelenlétre összpontosítunk, de immár a napi új ismeretek fényében. Megfigyeljük a térben jelenlévő életet.

5. Alkotás - szabad játék

A tanítási nap befejező aktusa egy szabadon teremtő folyamat. A gyerekek választhatnak kreatív, fejlesztőeszközök, játékok közül vagy szabadon alkothatnak.



2 megjegyzés:

  1. Kedves Ádám,

    Nem találtam email elérhetőséget ( talán csak figyelmetlen voltam:(.
    Hol működik az Életiskola? Működik már?
    Egy helyen azt olvasom, hogy Debrecenben, másik helyen, hogy Mátranovákon.
    Kaphatnék aktuális információt? annak ellenére, hogy egyelőre egyik helyhez sem lakunk túl közel.. De ezen szerencsére lehet változtatni:)
    Köszönöm a választ.
    ( loriadel@gmail.com )
    Üdvözlettel,
    Patinszki Szilvia

    VálaszTörlés
  2. Kedves Ádám,

    Nem találtam email elérhetőséget ( talán csak figyelmetlen voltam:(.
    Hol működik az Életiskola? Működik már?
    Egy helyen azt olvasom, hogy Debrecenben, másik helyen, hogy Mátranovákon.
    Kaphatnék aktuális információt? annak ellenére, hogy egyelőre egyik helyhez sem lakunk túl közel.. De ezen szerencsére lehet változtatni:)
    Köszönöm a választ.
    ( loriadel@gmail.com )
    Üdvözlettel,
    Patinszki Szilvia

    VálaszTörlés